Teilor
Iulia Novac
Marketing Director
Ce este procesul de branding pentru un director de marketing?
Procesul de branding e foarte fun la urma urmei si este fun pentru ca descoperi foarte multe lucruri. Esti ca un copil care descopera lumea si pe langa lume descoperi foarte multe posibilitati pe care tu ai putea sa le ai, pe care nu le-ai cunoscut inainte dar pe care poti sa le folosesti de acum inainte. Branding-ul nu este rigiditate. Nu este un lucru de care sa ne temem din contra, cred ca este un lucru extrem, extrem de util. Este un must-have pentru absolut orice brand care isi doreste sa reuseasca indiferent de domeniu sau indiferent de competitia pe care o are in preajma. Competitia este buna dar intotdeauna povestea castiga si pe langa poveste conteaza extrem de mult si claritatea cu care poti sa spui povestea respectiva.
De ce este nevoie de manualul de brand?
Atunci cand ne nastem nu stim ce avem de facut pe lumea asta si deodata cineva te lumineaza si te ghideaza si te ajuta si te ia de manuta si te ridica si te indruma. Cred ca e fix acelasi lucru. E educatie pentru brand. Este coerenta. Este o clarificare a lucrurilor pe care le ai de facut si mai mult decat atat este unitate. Pentru ca orice antreprenor probabil ca are foarte multe idei, foarte multa viziune, foarte multe lucruri pe care ar vrea sa le faca dar de multe ori cand le pui in practica. De fapt rezultatul poate ca nu e neaparat inteles de consumator sau nu ajunge mesajul atat de clar la consumator pe cat ar trebui el sa fie. Si un manual de brand aici isi pune foarte bine amprenta. Te ajuta si iti da directie in absolut orice lucru care tine de comunicare. Mai mult decat atat, noi vorbim intotdeauna de strategii de business iar partea de branding pare ceva fancy sau pare ceva care e nice to have, din contra, probabil ca pe langa strategia de business, o strategie de branding este must-have la urma urmei daca vrei sa faci performanta intr-un domeniu. Iar de la un anumit punct nu te mai poti juca cu branding-ul pentru ca ori il ai si il faci corect si il adaptezi si incerci sa-l faci din ce in ce mai bun in fiecare zi, ori faci lucrurile dupa simt dar aici tragi si niste consecinte.
Cum te ajuta manualul de brand?
Pe langa faptul ca noi in marketing il folosim in fiecare zi, spun in fiecare zi pe orice task care tine de partea de comunicare, de art direction, e mult mai simplu sa scrii un mesaj in momentul in care te uiti in brand book si stii foarte clar ce ai de transmis si mai ales pe partea de vizual. Acolo unde noi suntem destul de puternici in zona de indoor si de outdoor. In primul rand scurteaza si ajuta foarte mult echipa. Poate ca un antreprenor nu este zi de zi in executie sau poate ca nu este la indemana sa scrie un text sau sa aiba un comunicat de presa sau sa aiba o campanie dar in momentul in care stii ca ai de facut un task, unul mai complicat sau unul mai simplu si deschizi un brand book la care poti sa te uiti si din care poti sa-ti extragi ideile. Timpul de lucru in primul rand se scurteaza si totul este mult, mult mai eficient. In al doilea rand daca vorbim de business-ul nostru, noi suntem in cinci tari. Pe langa Romania, unde este core-ul business-ului si unde avem peste 60 de magazine, e foarte important sa intelegi consumatorul din fiecare tara. Dar mai mult decat atat, pe langa intelegere, e extrem de important sa-ti duci esenta brand-ului si in celelalte tari. Si aici nu exista loc de intoarcere. Ai un brand pe care il respeti si il declini indiferent de tara in care brandul ajunge.
Cum v-a ajutat brandingul cu expansiunea internationala?
Cu siguranta. Cu siguranta a ajutat extrem de mult pentru ca ne-am dat seama ce ne dorim atunci cand vorbim. Ies foarte multe insight-uri la suprafata dar cateodata poate n-ai timp sa vorbesti sau cateodata poate nu vorbesti intr-un cadru organizat. Dar a fost un super exercitiu care ne-a aliniat din extrem de multe puncte de vedere si ne-am dat seama incotro vrem sa ne indreptam. Si da, cred ca procesul de branding ne-a dat foarte multa forta pentru international.