INAPOI
Radio Zu – Mihai Morar

Radio Zu

Mihai Morar

Founding Member & Host

Cine este azi ZU?

Cred ca s-a mai schimbat un pic ZU si ce e foarte fain este ca rezultatul final, chiar ma uitam astazi cand am terminat matinalul, m-am uitat la logo-ul ZU, mi se pare ca se potriveste inclusiv in 2024 cum se potrivea si in 2008 cand l-ati desenat. Atunci nu stiam dar particula asta de radio, TV atasata de posturile de atunci, aproape ca nu mai conteaza astazi. Radio-ul nu mai e doar un post in FM, o frecventa. Radio-ul este foarte mult in social media. Este foarte mult in strada si asta ne-am dorit din prima zi si am ramas un radio. Am pus ventilatorul in strada ca sa zic asa. Cum se vede si aici in prezentarea asta. Si daca scoti radio si ramane ZU, el vorbeste oriunde si de foarte multe ori, de exemplu la marile noastre concert de la Forta ZU, noi nu avem decat literele volumetrice Z si U si indiferent cum le punem ele vorbesc de la sine. Deci e foarte fain cand ati gandit pe logo-ul asta ca radio-ul o sa dispara usor, usor. Acum de exemplu, vrem sa ne mutam si am stabilit ca logo-ul pe care o sa-l punem va fi fara radio. Deci practic ati facut un fel de treaba de IKEA. E modular, pot sa renunt la un corp, la frecventa de exemplu, pentru ca atunci, nu mai stiu sa iti arat, dar in 2008 era ZU, era radio si pe o latura era si frecventa la 89 FM. Frecventa cred ca am renuntat sa o mai folosim dupa foarte scurt timp si usor, usor ne indepartam si de radio ramanand in ADN-ul nostru un radio.

Ce a adus succes brandului ZU?

Faptul ca n-am urmarit neaparat o reteta. Nici n-am avut timp sa urmam o reteta pentru ca orice reteta, daca deschizi o carte de bucate, incepe cu ingredientele. Nu am avut timp sa trecem prin toate astea. Noi trebuia sa ne apucam de gatit si de lansat radio-ul. Foarte important a fost ca nu am sarit peste etape. Adica branding-ul, marketing-ul au contat foarte mult pentru noi si poate mai putin reteta asta de cum se face un radio si nici in ziua de astazi nu facem radio dupa o reteta, in afara de playlist-ul muzical care este studiat, se face in urma unor cercetari de piata, chiar saptamanale, in afara de asta e la liber.

Ati devenit lideri in Bucuresti la 6 luni dupa lansare…

La sase luni dupa lansarea radio-ului, la primele rezultate in care Radio ZU a fost masurat in studio, am fost numarul unu in Bucuresti.

De ce este important sa investesti in branding?

Pai cred ca fiecare isi stie povestea. Dar cel mai important este ca daca tu iti stii povestea si esti convins ca e cea mai buna poveste de pe piata sau e o poveste care face diferenta, nu inseamna ca lumea trebuie sa fie de-a doua zi de cand ai lansat produsul constienta, deschisa la povestea ta si sa-ti o imbratiseze cu totul. Daca povestea ta nu are priza la public, nu e cumparata de oameni, nu inseamna ca e vina oamenilor. Ei oricum sunt bombardati de informatii. Oferta este atat de mare si in radio si in ce domeniu vrei tu, podcasturi si nu numai in media, incat daca lumea nu iti cumpara povestea, trebuie sa-ti schimbi tu felul in care spui povestea. Inseamna ca tu nu o spui cum trebuie. Chiar daca ea este cea mai buna poveste de pe piata, nu trebuie ca toata lumea sa ti-o stie. E foarte mult despre perceptie. Trebuie sa le schimbi perceptia oamenilor.

O definire a procesului de branding?

Pai cred ca asta este. E mai mult decat coperta povestii, este toata structura povestii. Un scriitor cand se apuca de scris o carte, cei mai buni romanceri din lumea asta au deja structura in minte. Apoi, sigur urmeaza povestea in sine. Cand ai structura, cand ai manualul de branding ti-e foarte usor sa scrii dupa aceea povestea. Si sa stii ca de multe ori ne-am intors la imaginea asta initiala, la visual board-ul asta al radio-ului. Si chiar daca uneori am iesit din el, au trecut totusi 15 ani in care radio s-a schimbat, piata s-a schimbat. Noi ne-am schimbat. Eu cand am lansat Radio ZU nu eram tata. Fetele mele s-au nascut dupa o luna dupa povestea cu porcusorul la ventilator cu ZU. Acum ele sunt eleve la liceu. E normal sa fim altfel si tonul vocii noastre s-a schimbat si vocea s-a mai maturizat. Totul e diferit dar ce nu s-a schimbat este cumva starea asta de libertate de a face radio. Chiar daca el se numeste radio, sau il asculti la un aparat de radio, sau il asculti la un device mobil.

Ce inseamna „o cale nebatatorita” pentru Radio ZU?

Atunci ca sa ne facem loc pe piata, cred ca a fost cel mai bine asa. Toata lumea facea radio dupa manual. Erau foarte multi oameni de radio buni. Noi am incercat sa taiem treaba asta cu radio, cum am taiat radio din ZU si sa fim doar oameni si nu neaparat sa facem radio, cat sa dam o stare ascultatorilor. Nu neaparat sa facem altceva, ca de atunci s-au tot facut lucruri si intotdeauna va veni altcineva care va face altceva mai bun, mai cret, mai nastrusnic decat tine. Dar ca sa intram atunci pe piata a trebuit sa facem lucrurile cum nu au mai fost facute de altii pana atunci.

Cati bani face tricoul de pe tine?

Nu stiu. Maxim 10 euro cred. Dar gasitul lui a fost mult mai costisitor. Mie mi se pare ca cel mai greu de gasit in ziua de astazi sunt lucrurile simple. Eu de exemplu, as face un brand care se numeasca The Perfect White T-shirt. Si asta este the perfect white t-shirt. Dar pana sa ajung la un tricou care sa coste sub 10 euro, am cumparat si tricouri de pana in 100 de euro. Dar asta este tricou alb perfect. Si cand il gasesc imi iau 10. 10 albe, 10 negre minim.

Esti adeptul curentului unbranding?

Asta daca nu te uiti la sneakersii din picioare care sunt branduiti cu Fain si Simplu si pe care i-am primit cadoul de ziua mea si normal la un interviu despre branding trebuia sa-i port prima oara, dupa cateva luni.

E un cadou la care s-a si muncit. E manufacturat, e facut de un artist. Am inteles ca trendul e pe „quiet luxury”, adica sa fie cumva scump, dar sa nu tipe, ceva de genul asta. Nu stiu, sunt adeptul alb si negru. De exemplu, la podcast in toate episoadele ma imbrac, cu putine exceptii unde imi port tricou alb, in toate episoadele sunt in tricou negru.

Cauti minimalismul?

Nu neaparat dar cumva am nevoie de toata galagia asta a meseriei mele. Am cumva nevoie de un minimalism de asta pe care nu il gasesc usor in viata mea. Mi-ar placea sa fie in casa sau sa ajung acasa sa fie tot un minimalist, dar n-ai cum. Cu trei copii de varste diferite cu jucarii in mijlocul casei. Deci cumva atunci cand esti intr-o extrema a haosului, a dezordinii si o casa care are viata cu multi copii, e haos in toata armonia ca altfel nu e armonie. Dar trebuie sa tind spre un minimalism. Si atunci cumva incerc sa-mi fac un colt in casa, incerc sa-mi fac nu stiu… sa caut, in vacante de exemplu, hoteluri care sa aiba linii mai simple, culori care sa nu te agite si asa mai departe.

Ce amintiri ai de acum 15 ani?

Nu stiu cand ai fost ultima oara intr-o camera de garda sau intr-un UPU, Unitate Primiri Urgente. Pentru ca de cand am batut palma pentru a face un nou radio si pana cand am lasat radioul, au fost doua luni in care trebuia sa gasim echipa, trebuia sa gasim nume, trebuia sa gasim sediu, trebuia sa facem un studio de radio, trebuia sa dam un pic la perete, sa avem o echipa si sa facem si branding in toata nebunia asta. Noroc ca atunci am fost cumva, in toata nebunia asta a unei camere de garda, a unei unitati de primire urgente, am avut cumva un cap limpede si am zis “mai, branding-ul e foarte important”. Si dupa gasirea numelui, cred ca a fost foarte importanta identitatea asta. Nu doar vizuala a lui ZU, ca branding-ul nu e doar identitate vizuala, mai ales la un radio. La radio trebuie sa si sune, trebuie sa se si vada. Daca se poate sa il si simti dincolo de audio si video.

O amintire legata de inceputuri?

Cele mai recente

Envisia Andreea Filip

Envisia

Andreea Filip

Senior Marketer

Fusion

Fusion

Ionela Rotaru

General Manager

Teilor

Teilor

Iulia Novac

Marketing Director

INOVEO Brand Talks – Stellaris

Stellaris

Romeo Ghica

COO

INOVEO Brand Talks – Envisia

Envisia

Adela Jansen

Board Member

NIMET

NIMET

Samy Numan

Managing Director & Founder

Enache Pirtea & Asociatii – Madalin Enache

Enache Pirtea & Asociatii

Madalin Enache

Senior Partner

Lyset

Lyset

Carmen Draghici

Co-Founder

Today

Today

Nadia Visan

Gifts Experience Creator

Envisia Gabriela Hartescu

Envisia

Gabriela Hartescu

Dean, COO & Board Member

Envisia

Envisia

Adriana Lobda

Founding Member

Continental Hotels

Continental Hotels

Adina Marculescu

Director Sales & Marketing

Innoship

Innoship

Daniel Nicolae

Co-Founder

Enache Pirtea & Asociatii

Enache Pirtea & Asociatii

Simona Pirtea Enache

Managing Partner

UNIKAT

UNIKAT

Gabriel Muntean

CEO

Novatik

Novatik

Dan Mircescu

CEO

INFINEXA

INFINEXA

Radu Tudor

Senior Partner

INFINEXA

INFINEXA

Adrian Lotrean

Managing Partner

Envisia

Envisia

Carmen Micu

Founding Member & CEO

Brandul tau vrea sa fie INOVat?

    INSCRIE-TE ACUM