Novatik
Dan Mircescu
CEO
Ce este procesul de branding?
Este procesul de identificare a ta. E un proces de regasire. A sa cum te regasesti in anumita arta, te regasesti in spiritualitate, iti gasesti o directie. Eu cam asa as vedea.
De ce investitie in brand? Ce inseamna puterea brandului?
Pai in primul rand si daca vorbim din punct de vedere contabil, din punct de vedere al evaluarii unei companii, brand-ul o sa se poata incadra in categorie activelor nontangibile. Dar in acelasi timp face parte din valorile companiei fizic vorbind, nu doar la nivel emotional. Practic in momentul in care ajungi si esti pus in postura in care sa evaluezi o companie, evaluarea brand-ului, a potentialului, categoric cand face valoarea se evalueaza si acest aspect. Intre un produs inferior si cu un brand foarte puternic si un produs foarte bun, intotdeauna un investitor va alege produsul inferior cu potential mai mare, cu brand mai puternic. Pentru ca e mult mai usor sa construiesti pe un brand mai puternic decat pe un brand inferior. Poti sa cresti calitatea produsului in spatele unui brand puternic dar un produs bun in spatele unui brand slab e foarte dificil. Si cand faci evaluarea unei companii si incerci sa atragi alaturi de tine clienti, parteneri, intotdeauna puterea brandului va face diferenta. Mai mult decat atat intotdeauna un brand puternic va avea costuri mai mici operationale pentru ca oamenii isi doresc apartenenta la un brand, la niste valori. Intotdeauna o companie cu un brand puternic va angaja oameni cu salarii mai mici decat unul care are un brand foarte mic si foarte slab. Pentru ca oamenii accepta sa faca parte dintr-o organizatie cu un renume, cu un brand awareness puternic in detrimentul unei companii care chiar daca are produse, servicii de foarte buna calitate, nu are notorietatea companiei mari.
Ce ti-a adus rebrandingul?
Sunt putine companii care pot sa spui ca au trecut, vorbesc de companiile romanesti, care au trecut intr-un proces de branding cum am trecut noi. Si mie mi-a dat o directie, nu stiu, mi-a dat o identitate nu doar vizuala, nu doar fonetica, ci o identitate si din ceea ce inseamna principiile, valorile, misiunea si asa mai departe. Lucruri care in teorie sunt de multe ori bla bla dar in realitate totusi exista lucrurile astea.
Ce ti-a adus rebrandingul?
Pai daca vorbim de 2006, intre timp cifra de afacere aproape s-a triplat din 2006 pana acum. Profilul de companie e cu totul si cu totul altul. Astazi suntem producatori. In 2006 eram traderi. Abia puneam bazele si incercam sa punem in functie primele linii de productie pe un anumit segment destul de limitat. Lucrurile au evoluat foarte mult din punctul asta de vedere. Evident si piata a evoluat si noi am facut fata tuturor schimbarilor, tuturor provocarilor. Noi suntem alti oameni si am crescut odata cu firma, am invatat pe banii nostri ce inseamna antreprenoriat, am invatat pe banii nostri ce inseamna sa castigi, am invatat sa pierzi pe banii tai. Sunt multe lucruri care s-au intamplat si categoric exista o diferenta fundamentala din punct de vedere organizational, din punct de vedere financiar si asa mai departe.