Trendurile in UI se schimba des. Unele rezista in timp altele sunt uitate foarte rapid. Am vorbit in alt articol despre Neumorphism care, desi inca este folosit ocazional, nu a devenit foarte popular in randul web designerilor.
Glassmorphism-ul este denumirea populara data trendului in design care foloseste efectul de sticla mata (semi-transparenta). Acest design nu este unul nou, el fiind folosit in trecut in diverse aplicatii inclusiv sisteme de operare precum Windows Vista si iOS 7, dar in ultima perioada a inceput sa vada o resurectie in popularite in special in web, iar ultimele sisteme de operare de la Apple (Big Sur) si Microsoft (Windows 11) folosesc acest efect.
Efectul este realizat prin folosirea de blur la background (similar cu gaussian blur) deseori acompaniat de o margine de 1 pixel alba semi-transparenta ce reda aspectul de margine de sticla. Pentru a crea impresia de layere 3D (efectul 3D unde mai multe elemente se suprapun) se foloseste o umbra subtila si elementele care sunt mai „distante” (mai in spate) devin din ce in ce mai mate.
Designul permite folosirea a unui numar foarte mare de culori vii care sa evidentieze efectul de transparenta.
In fiecare an vom vedea trend-uri noi sau trend-uri vechi care au fost modernizate in UI si web design. Unele dispar imediat, iar altele vor deveni mainstream si sunt folosite pentru multi ani. Glassmorphism-ul este unul din acele trend-uri care intr-un mod sau altul se reinventeaza odata la cativa ani si nu cred ca v-a disparea vreodata.