Evaluarea brandului

Stiu, e perioada Galelor, a Premiilor, a Bilanturilor de final de an, a Petrecerilor de Craciun… dar scriu ce ma inspira din munca mea de zi cu zi…

Dupa filmarile de saptamana trecuta la INOVEO, m-am reconectat cu clientii nostri recenti si cei de acu 15 ani. Si e doar inceputul…

Unul din subiectele calde despre care am vorbit cu unul dintre: evaluarea brandului. Masurarea reputatiei unui brand este un proces amplu si implica utilizarea diverselor metode, adesea combinate, pentru a obtine o evaluare cuprinzatoare.

Exista diferite abordari si metode, iar selectia depinde de obiectivele specifice ale evaluarii. In cadrul evaluarii businessului, inclusiv in vederea vanzarii, pot fi utilizate urmatoarele metode pentru masurarea reputatiei unui brand:

1. Studiu de piata calitativ prin interviuri individuale, focus grupuri pentru a obtine feedback de la clienti si pentru a evalua perceptiile acestora asupra brandului: recognoscibilitate, incredere sau asocieri cu anumite valori.

2. Monitorizarea social media – prin analiza conversatiilor exprimate, tonul conversatiilor, implicarea clientilor si, eventual, evolutia perceptiei.

3. Analiza media – monitorizarea acoperirii media, a aparitiilor in presa (scrisa cat mai e si TV). Aici se urmaresc tonul articolelor, amploarea acoperirii media si continutul in general pentru a evalua impactul asupra reputatiei.

4. Metrici online – traficul pe site, conversiile online, si feedback-ul online, poate oferi date despre comportamentul consumatorilor si nivelul de angajament fata de brand.

5. Net promoter score (NPS) – care masoara probabilitatea ca baza de clienti sa recomande brandul altora.

6. Mix de analize financiare – in care auditorii de regula le combina pentru a scoate un raport cat mai curat: cost based method, market based method si income based method. De cele mai multe ori acesta este raportul care cantareste cel mai mult in ochii partilor implicate pentru ca este cantitativ, nu calitativ, evaluarea performantelor financiare ale brandului oferind o perspectiva asupra impactului acestuia in cadrul afacerii. Indicatori financiari ca vanzarile, profitabilitatea si marjele reflecta si influenteaza reputatia brandului.

7. Benchmarking – compararea performantelor brandului cu cele ale concurentilor in cadrul industriei.

De aici si importanta Brandingului care nu e un one-time project.
Nu e un proiect de design.
Nu e doar o sigla.
El incepe in punctul in care antreprenorul incepe sa se uite cu atentie la brand (prin re/branding: ADN brand, arhitectura de brand, identitate de brand, touchpoints, customer journey) si continua de atunci incolo. Toata viata brandului. Toate activarile de brand se fac pe valori, nu doar pe creativitate… Toate demersurile trebuie sa fie aliniate pentru coerenta celor 4-5-10 P sau cati se mai poarta acum: produs, pret, placement, people, promotion, physical evidence.

PS. Si Antreprenorii atenti la cele de sus vor culege Premii @Gale.

Mai multe articole

INOVEO a scris

Cat de complex trebuie sa fie website-ul tau?

Este clar ca website-urile devin din ce in ce mai mari si complexe si de vina sunt atat programatorii, cat si clientii. Programatorii vor sa arate ca pot face lucuri complicate, iar clientii vor website-uri [...]

Citeste tot articolul from Evaluarea brandului

Citeste tot articolul

INOVEO

INOVEO raspunde intrebarilor Anuarului ZF Branduri Romanesti 2024

Care e reteta pentru crearea unui brand? De cat timp ai nevoie ca sa il construiesti? Cat costa? De unde incepi si unde termini? Care sunt ingredientele-cheie? De ce te poti lipsi, de ce nu? [...]

Citeste tot articolul from Evaluarea brandului

Citeste tot articolul

INOVEO a scris

Branding in 2024

Brandingul este despre optimism si incredere si orice antreprenor cu un business de 30 de ani, de 10 ani sau cu un start-up simte mai mult ca oricand nevoia sa-i dea brandului atentie. Vremurile grele [...]

Citeste tot articolul from Evaluarea brandului

Citeste tot articolul