Scris de Marius Chiriac

Viitorul internetului #1 – HTML6

In aceasta serie de articole vom discuta despre viitorul internetului si tehnologiile care vor ajunge in curand in calculatoarele si telefoanele tuturor.

HTML-ul, mai exact HyperText Markup Language, este limbajul internetului dezvoltat de catre WHATWG si creat pentru a ajuta la prezentarea informatiilor intr-un browser. Cand s-a lansat HTML5 in 2014 s-a reusit o mult mai buna standardizare a specificatiilor HTML si a permis evolutia accelerata a site-urilor si a aplicatiilor datorita functiilor noi foarte puternice. HTML6 va fi o iterare naturala ce va ajuta atat programatorii cat si designerii.

Desi inca nu este finalizat HTML6, putem discuta despre cateva din functiile sale considerate de mine ca ar putea schimba modul in care se fac website-urile:

1. Tag-uri express. Aceste tag-uri noi vor putea simplifica modul in care se scrie codul HTML inlocuind expresii de genul <div id=”logo”></div> cu un mod mult mai simplu si scurt <logo></logo>. Ele exista deja intr-o forma simpla in HTML5 (de exemplu tag-ul <video>), dar HTML6 va extinde si va adauga mult mai multe optiuni pentru dezvoltatori.

2. Integrare camera web. 2020 s-a dovedit a fi un an extraordinar pentru companiile care ofera servicii de conferinte video online (Zoom, Microsoft Teams, etc). HTML6 va permite integrarea camerei direct in website fara cod aditional si va permite manipularea imaginilor sau a video-urilor capturate cu ea.

3. Site-uri sau aplicatii de tip single-page fara Javascript. Crearea de site-uri care incarca dinamic content-ul este realizat acum folosind Javascript si framework-uri de frontend precum ReactJS. Accesarea directa a API-urilor JSON va permite o incarcare mult mai rapida a site-urilor prin reducerea timpului de incarcare necesar downloadarii codului JS si a rularii acestuia si o simplificare mare complexitatii dezvoltarii codului.

4. Ferestre tip modal native. Folosind elementul <dialog> va permite scrierea de ferestre/popup-uri modal care nu vor necesita cod Javascript. Momentan doar Chrome si browser-ul Samsung suporta acest feature.

Alte cateva functii noi care merita mentionate ar fi: meniuri mai destepte, autentificari cu securitate sporita, librarii dedicate pentru HTML6, anotatii pentru poze si video si microformat-uri mai bune.

HTML este considerat un standard “viu” care este in continua dezvoltare. HTML6 nu va fi un update mare care va inlocui HTML5 ci va fi introdus sub forma de iterari mici pe o perioada mai lunga si cel mai probabil nici nu se va folosi in mod oficial numele de HTML6. Unele functii au inceput deja sa fie implementate, iar altele sunt inca departe dea a fi finalizate, dar urmarind evolutia HTML actuala ne putem forma o idee buna despre directia in care se misca internetul: site-uri mai dinamice care se vor incarca mai repede, cu un timp de dezvoltare mai scurt si care vor avea mai mult content de tip media.

Mai multe articole

INOVEO a scris

Avantajele si dezavantajele unui website de tipul One Page

Site-urile sunt o esentiale pentru orice afacere sau proiect personal. Site-urile de tipul “one page” (o pagina), au devenit foarte populara in ultimii ani. Dar care sunt avantajele si dezavantajele unui astfel de site? Sa [...]

Read More... from Viitorul internetului #1 – HTML6

Citeste tot articolul

INOVEO a scris

De ce culorile alese arata diferit in print fata de online

Culorile joaca un rol crucial in definirea identitatii vizuale a unui brand. De la celebrul rosu al Coca-Cola la albastrul vibrant al Facebook, culorile au puterea de a evoca emotii, de a crea recunoastere a [...]

Read More... from Viitorul internetului #1 – HTML6

Citeste tot articolul

INOVEO a scris

Optimizarea portofoliului de branduri

Optimizarea unui portofoliu de brand implica gestionarea si organizarea strategica a ofertei de produse ale unei companii pentru a maximiza valoarea globala a marcii si cota de piata. Pentru a optimiza portofoliul de marci pentru [...]

Read More... from Viitorul internetului #1 – HTML6

Citeste tot articolul

INOVEO a scris

Portofoliu de produse vs portofoliu de branduri

Portofoliul de produse se refera la gama de produse individuale pe care o companie le ofera intr-un anumit moment. Acesta cuprinde toate produsele sau serviciile pe care le comercializeaza o companie, fie ele similare sau [...]

Read More... from Viitorul internetului #1 – HTML6

Citeste tot articolul