INAPOI

Brandingul dupa 18 mai. Cine plateste? Cine intelege? Cine mai are nevoie?

Avem o neliniste veche care acum, in prag de alegeri, devine mai acuta.
Indiferent cine va iesi presedinte dupa 18 mai, ne uitam la brandul Romaniei si vedem un gol. Un vid lasat de o presedintie care n-a pus niciodata problema identitatii de natiune. Nici macar de tara.
Intre brand de tara si brand de natiune e o prapastie.
Brandul de tara se poate face pe turism, pe exporturi, pe festivaluri.
Brandul de natiune cere o asumare profunda, despre cine suntem noi ca popor. Cu ce mostenire culturala venim. Cu ce personalitati ne mandrim. Si despre ce vrem sa fim.
Iar aici Romania e muta.

Pentru cine este brandingul?

Deopotriva pentru politicieni. Pentru elite. Pentru oamenii de rand.
Brandingul, asa cum il facem noi de 25 de ani, este pentru oameni.
Pentru antreprenorii care vor sa-si vanda cinstit produsele. Pentru corporatiile care incearca sa dea sens brandului lor in fata angajatilor.
Brandingul este pentru cei care au ceva de spus si vor sa fie ascultati.
In fond, brandingul e pentru cei care au curajul sa-si puna intrebarea „Cine suntem noi, de fapt?”.
Tari, popoare, companii si oameni care nu isi pun intrebarea asta, nu au nevoie de branding? Ba da. Doar ca nu stiu ca nu au nevoie.

Cine plateste pentru branding?

Cei care stiu ca tacerea costa mai mult decat cuvintele.
Cei care inteleg ca, daca nu spun ei cine sunt, vor spune altii.
Antreprenorii… cei care vor diferentiere, vor la finalul zilei si al anului bunastare. Pentru ei. Pentru comunitatile in care traiesc. Pentru angajatii lor.
La nivel de natiune, brandingul il platim noi, cetatenii.
Din modul in care suntem perceputi afara.
Pana azi, brandingul l-au facut cei harnici, caci multi dintre cei care am iesit pe-afara, am fost apreciati.
Cine ar fi trebuit sa plateasca? In primul rand cei care ne pastoresc. Puteau in cei 35 de ani sa puna mana sa gandeasca un program de brand de natiune… atentie, nu de tara. Ca au facut-o sau nu, tot platim. Si pretul nu e mic deloc. Si doare.

De ce pana in 1989 nu era nevoie de branding?

Pentru ca totul era controlat.
Totul se dorea a fi egal. Uniform.
Piata, cuvantul, imaginea, speranta.
Nu aveai ce sa diferentiezi si de cine, in conditiile in care produsul avea o piata de desfacere asignata. Produceai paine alba sau franzela. O distribuiai in sectorul tau. Punct. Nu ieseai din acel frame.
Nu aveai acces la produse, daramite la branduri. Totul era uniform, gri, previzibil.
Brandingul apare acolo unde apare concurenta. Unde exista alegere. Unde e nevoie sa alegi intre Coca-Cola si Pepsi, intre New York si Bucuresti.
Comunismul n-avea nevoie sa aleaga. N-avea nevoie sa vanda nimic.
Avea nevoie doar sa controleze.
De aici si lipsa oricarui discurs identitar. Totul era despre partid, nu despre natiune.

Ce a adus brandingul generatiei noastre? Familiilor noastre? Generatiilor viitoare?

Brandingul ne-a dat limbajul.
Ne-a dat curajul sa punem intrebari.
Ne-a dat curajul sa dam si mai mult curaj antreprenorilor.
Sa aiba curajul sa plece de la cine sunt. Sa viseze unde vor sa ajunga.
Pentru generatia noastra, brandingul a fost exercitiul de a trai mai bine cu efort mai mic.
Parintii nostri, probabil, ca acum traiesc cele mai bune vremuri ever pentru ei.
Pentru copiii nostri, va fi despre cum sa continue ce le lasam.

De ce mai vrem sa facem branding dupa 18 mai?

Pentru ca, indiferent cine castiga, Romania are o urgenta: sa stie cine e.
Fara sa stim cine suntem, n-avem nicio sansa la nimic. Nici in afaceri, nici in viata personala, nici in politica externa.
Dupa 18 mai, Romania va avea aceeasi problema de identitate.
Daca nu va veni nimeni sa o rezolve, o vom face noi, cei din branding. Din industriile creative. Antreprenorii mici si mari care tin economia tarii.
Credem ca brandingul va fi mai necesar ca oricand.
Pentru antreprenori, pentru elevi, profesori, oameni obisnuiti.

Ce facem noi, echipa INOVEO, dupa 18 mai?
Inainte de toate, pe 18 mai mergem la vot.

Si vrem ca toti romanii, oricat de suparati ar fi (caci motive, sigur, avem toti), sa mearga si ei…
Pentru ei in primul rand…
Pentru parintii lor – sa nu mai sufere de 3F (foame, frica, frig).
Pentru copiii lor.
Pana acum am stat cu ochii pe ce se-ntampla…

Din 19 mai, ne vom intoarce la ceea ce stim cel mai bine… Branding. Drumuri la antreprenori. Intalniri cu ei si echipele lor. Consultanta. Educatie. Design. Si graphic. Si motion. Si programare. In cercuri mici si mari. Pentru antreprenori. Si pentru comunitati. Si pentru frumos.

Mai multe articole

INOVEO a scris

Rebrandingul POSTEI ROMANE – transformarea unei institutii intr-un brand modern

Your browser does not support the video tag. Rebrandingul POSTEI ROMANE – primul pas spre transformare Procesul de rebranding semnat de INOVEO marcheaza inceputul unei transformari organizationale. Este tranzitia de la traditional la modern. De la o [...]

Citeste tot articolul from Brandingul dupa 18 mai. Cine plateste? Cine intelege? Cine mai are nevoie?

Citeste tot articolul

INOVEO a scris

Category Entry Points: cum legi brandul de contexte clare?

Category Entry Points sunt momentele si contextele prin care consumatorii isi amintesc un brand. Afla cum sa folosesti category entry points in branding si rebranding, cu exemple romanesti si internationale. De ce category entry points [...]

Citeste tot articolul from Brandingul dupa 18 mai. Cine plateste? Cine intelege? Cine mai are nevoie?

Citeste tot articolul

INOVEO a scris

Intalnirile fizice – cheia succesului in branding

Preferam sa ne vedem cu clientii fizic de la prima pana la ultima intalnire. Evident pot fi situatii in care comunicam si transmitem informatii telefonic sau online dar aceste sunt pentru detalii tehnice sau de [...]

Citeste tot articolul from Brandingul dupa 18 mai. Cine plateste? Cine intelege? Cine mai are nevoie?

Citeste tot articolul

INOVEO a scris

Brand rebranding & mere exposure effect: de ce repetitia vinde?

Mere Exposure Effect in rebranding Mere Exposure Effect este unul dintre cele mai utile principii de psihologie aplicata in branding si mai ales in rebranding. Oamenii se obisnuiesc cu ce vad des, iar repetitia este [...]

Citeste tot articolul from Brandingul dupa 18 mai. Cine plateste? Cine intelege? Cine mai are nevoie?

Citeste tot articolul

INOVEO
Prezentarea generala

Folosim cookie-urile pentru a va oferi cea mai buna experienta pe site-ul nostru. Informatiile privind cookie-urile sunt stocate in browserul dvs. si indeplinesc functii, cum ar fi recunoasterea dvs. atunci cand reveniti pe site-ul nostru si ajutati echipa noastra sa inteleaga ce sectiuni ale site-ului vi se par cele mai interesante si utile.

Cititi Politica de Cookie-uri si Politica de Confidentialitate.