In articolul trecut am definit ce inseamna o strategie reala.
Nu o lista de dorinte. Nu o campanie. Ci un set de alegeri curajoase, asumate, reiesite dintr-o analiza riguroasa a categoriei si greu de copiat.
De data asta, vrem sa aducem lumina asupra unei sintagme care creeaza multa confuzie: planificare strategica – sau, mai pretentios spus, strategic planning.
Sau, in ro-engleza de boardroom: „we need a strategy… ok, let’s do some planning… great, strategic planning it is.”
Sintagma planificare strategica (strategic planning) vine din lumea managementului corporativ, nu din antreprenoriat. A aparut in anii ’60–’70, odata cu dezvoltarea teoriei managementului strategic in marile companii americane, ca o incercare de a introduce rigoare si control intr-un domeniu care, pana atunci, era mai degraba intuitiv: cum cresti un business pe termen lung.
Pe scurt:
Origine: aparut in mediul corporate, inspirat din modelul militar (unde strategia presupunea comanda si control pe termen lung).
Scop: sa transforme deciziile mari de business intr-un proces previzibil, masurabil si controlabil.
Instrumente: misiune, viziune, obiective, KPI, initiative, bugete. Totul e planificat. Totul trebuie sa “stea frumos” in Excel sau PowerPoint.
Problema:
Planificarea strategica NU este strategie, ci o metoda de a organiza deciziile strategice dupa ce au fost luate.
Cum spunea Mintzberg (care a criticat puternic acest concept):
„Strategia reala nu iese din planuri. Iese din modele comportamentale care au succes si se repeta.”
La antreprenori:
– nu pornesc cu planificare strategica, ci cu o viziune si o intuire a unei oportunitati
– pentru ei, strategia e actiune, nu Excel
– planificarea vine abia dupa ce “au prins firul” si trebuie sa scaleze, sa atraga investitori sau sa-si organizeze echipa
De ce e important sa nu le incurcam:
– planificarea strategica fara o strategie reala in spate e o risipa de timp. Doar dai copy-paste la sabloane.
– planificarea nu te scoate din competitie. Strategia – da.
Simti ca echipa ta planifica mult, dar nu castiga jocul? Poate e momentul sa regandim strategia. Scrie-ne pe hello@inoveo.ro si hai sa incepem cu alegerile care chiar conteaza.