Rebrandingul POSTEI ROMANE – primul pas spre transformare
Procesul de rebranding semnat de INOVEO marcheaza inceputul unei transformari organizationale.
Este tranzitia de la traditional la modern.
De la o institutie statica, la o organizatie in miscare.
Ce nu stiam si am aflat?
POSTA ROMANA ofera mult mai mult decat servicii postale.
Serviciile sale includ solutii financiare, imobiliare, tipografice, de curierat si logistica.
Administreaza sute de cladiri pozitionate in zone cu trafic pietonal.
Detine o retea logistica ce consta in 7 huburi regionale.
Are o capilaritate unica ce ajunge in cele mai indepartate cotloane din Romania.
Se bucura de cel mai ridicat nivel de incredere din piata – mai mare decat al oricarui curier privat (conform cercetarii cantitative realizate in cadrul proiectului).
Contribuie direct la infrastructura statului, fiind un pilon strategic intre institutii, companii si cetateni.
In lume, toate postele nationale trec printr-o transformare similara.
DPD este curierul international al Postei Franceze (parte a Geopost, filiala a Postei Franceze).
GLS apartine Postei Britanice.
DHL Group este noua denumire a Postei Germane din 2025 (Deutsche Post este pastrat doar pentru serviciile postale si pentru oficii).
Posta Estoniei si-a schimbat denumirea in Omniva in 2024 si este astazi un jucator regional in tarile baltice.
Poste Italiane s-a reinventat si este acum una dintre cele mai mari banci din Italia.
Posta din Elvetia cumpara anual cate 2-3 start-up-uri pentru a tine pasul schimbarilor tehnologice si sociale.
De ce nu stiam?
Numele curierilor internationali cu aspiratii de jucatori regionali sunt diferite de cele ale postelor nationale din cateva motive:
– postele sunt asociate cu entitati greoaie, iar driverii de decizie in curierat se definesc prin viteza, flexibilitate si reactie rapida.
– pentru a deveni jucatori regionali, nu poti fi relevant purtand denumirea unei poste nationale (vezi toate exemplele de mai sus si arhitectura postelor europene – care e foarte complexa).
Curierii internationali nu pastreaza in denumire termenul “posta” pentru a nu fi perceptuti greoi sau irelevanti pe pietele geografice noi in care intra. Toate postele nationale trec prin aceeasi transformare: din simple administratii postale in infrastructuri moderne de curierat, logistica si tehnologie.
Strategia de business a POSTEI ROMANE se concentreaza pe trei piloni principali: Ghiseul Universal – adica Oficiile (infrastructura dintre cetateni, companii si stat); Curierat & Logistica – pun Romania pe harta lumii; Servicii financiare digitale. De aici porneste si strategia de brand, care introduce ideea de interconectivitate – intre business unit-uri, intre generatii, intre cetateni, companii si stat, intre istorie si modern, intre generatii, intre schimbarile nevoilor acestora si transferul de incredere de la Posta catre audientele noi. Brandul nu mai este doar un semn grafic, ci o infrastructura, o retea care uneste. El devine un simbol per se. Nu trebuie privit imortalizat, ci sub forma de film.
Noul brand aliniaza complexitatea organizatiei cu expresia sa vizuala: o infrastructura nationala moderna, digitala si conectata si introduce inclusiv un nou sub-brand cu miza de mare in curierat – Zor. Un nume romanesc, scurt, puternic fonetic si semantic, cu sanse mari de a se impune in regiune.
Noua identitate in motion exprima public aceasta transformare.
Simbolul goarnei – neincapator si irelevant azi pentru toate diviziile – a fost inlocuit cu un sistem graphic per se format din cele 5 litere caruia i s-a adaugat un intreg teritoriu vizual in motion, pregatit pentru generatiile digitale.
Rosul istoric ramane pentru continuitate, dar identitatea devine vie, fluida, pregatita pentru mobilitate si viitor.
Avantajul romanilor este ca…
Mentalul colectiv romanesc este ancorat in emotionalul traditional, dar aspirational spre rationalul progresiv.
Mall-ul, la noi, nu se numeste „spatiu comercial”.
Supermarketul, nu „super-magazin”.
Romanii adopta progresul, dar au nevoie de putin timp.
Daca il si explici – si asta facem acum – chiar il imbratiseaza.
Aceasta dubla ancora leaga POSTA ROMANA de istoria sa de 163 de ani, dar o impinge spre viitor. Ridica mingea la fileu tuturor audientelor sale – fie ele B2B sau B2C.
Cum se va impune?
Cei care folosesc serviciile traditionale stiu deja unde este oficiul lor postal. Pentru cei care primesc pensia, scrisorile sau coletul acasa, schimbarea va ajunge prin factorul postal: omul de incredere. Pentru generatiile digitale identitatea vorbeste limba lor.
De ce o identitate in revolutie?
INOVEO nu schimba de dragul schimbarii. Se vede clar din portofoliu. Nu cream proiecte pentru premii, ci pentru bunastarea brandului.
Identitatile ALTEX, ALEXANDRION GROUP si BNR au ramas intacte, doar mai aliniate, mai articulate.
Dar acolo unde realitatea interna cere o schimbare, o facem.
In cazul POSTEI ROMANE, am facut-o.
Si am dus-o in motion.
De ce acum?
O companie care se transforma are nevoie sa fie recunoscuta ca atare.
Pentru angajati. Pentru clienti. Pentru parteneri.
Brandul este o aliniere intre ceea ce esti si ceea ce spui ca esti.
Noua identitate de brand a POSTEI ROMANE este semnalul acestei alinieri. Este promisiunea unei companii care isi asuma un nou rol. O infrastructura nationala agila. Un conector intre stat, companii si cetateni. O platforma logistica si digitala care deserveste Romania de azi si de maine.
Aceasta transformare pozitioneaza POSTA ROMANA alaturi de marile administratii postale nationale din alte tari care s-au reinventat pentru a ramane relevante intr-o lume digitalizata si aflata in schimbare. Romania se aseaza astfel pe harta globala a huburilor logistice si cu ambitia de a deveni un jucator regional de referinta in curierat.
Ce urmeaza?
Rebrandingul nu se face peste noapte. Radio ZU a plecat de la zero cand am lucrat pentru naming si identitate de brand acum 16 ani. Dar a visat maret.
Tot ce am zis aici e rezultatul colaborarii impecabile cu toti stakeholderii proiectului timp de 17 saptamani.
Transformarea istorica a Postei intr-un brand modern, conectat la nevoile Romaniei de azi va dura. Implementarea vizuala se va derula pe o perioada de 2–3 ani: oficii, flote, uniforme, pachetomate, comunicare etc.
Rebrandingul POSTEI ROMANE nu inseamna cosmetizare.
Inseamna coerenta.
Inseamna continuitate.
Inseamna asumarea unei directii: Transformarea unei institutii istorice din 1862 intr-un brand modern, conectat la nevoile Romaniei de azi.
Schimbarea se va face, in primul rand, prin oameni.
Angajati.
Parteneri.
Clienti.
Si fiecare dintre noi.
Am cunoscut oamenii din Posta – postasi, oficianti, diriginti, angajati din management, top managementul si perceptia acestora in randul partenerilor B2B si stim ca schimbarea se va produce datorita lor. Trebuie insa sa fim deschisi. Si sa vrem si noi, clientii.
Schimbarea necesita timp si procesare. O stim pentru ca de 20 de ani ne intalnim cu aceste 2 ingrediente. Dar stim ca atunci cand faci ca la carte, iese bine.
Iar noua la INOVEO chiar ne place identitatea de brand a Postei. Nu pentru ca am facut-o noi (bine, si pentru asta un pic), ci pt ca e cool, e pentru generatiile de azi si de maine si pentru ca e potrivita pentru o organizatie atat de complexa
Detalii despre rebrandingul POSTEI ROMANE: https://inoveo.ro/portofoliu/posta-romana/
#PostaRomana #INOVEO #Rebranding #Transformare #Branding #Identitate #Romania