
Mere Exposure Effect in rebranding
Mere Exposure Effect este unul dintre cele mai utile principii de psihologie aplicata in branding si mai ales in rebranding. Oamenii se obisnuiesc cu ce vad des, iar repetitia este cea care vinde.
Ai trecut vreodata pe langa aceeasi shaormerie de zece ori si, desi la inceput ti-ai zis “nu, tin dieta”, pana la urma te-ai asezat la coada?
Asa functioneaza si creierul nostru. Cu cat vezi ceva mai des, cu atat devine mai prietenos. Asta e Mere Exposure Effect.
Problema e ca multi antreprenori se plictisesc primii de propriul brand. Si il schimba inainte ca publicul sa apuce macar sa-l retina. In rebranding, asta e pacatul capital.
Poveste simpla
Zilele trecute am vazut acelasi panou la metrou, trei zile la rand.
Prima data, zero atentie.
A doua oara, deja “parca l-am mai vazut pe undeva”.
A treia oara, stiam brandul fara sa citesc tot mesajul.
Familiaritatea isi face treaba mai bine decat orice brainstorming scump.
Teoria pe scurt
Mere Exposure Effect spune asa: ce vezi repetat ti se pare mai sigur. Creierul traduce “familiar” in “de incredere”. Iar increderea vinde.
Exemple internationale
- Coca-Cola bate cu acelasi rosu in cap de peste 100 de ani.
- Nike iti repeta “Just do it” pana si cand mergi sa scoti gunoiul.
- Netflix a facut din “ta-dum” un reflex global.
Exemple romanesti de rebranding si consistenta
Dacia a ramas ani la rand cu mesajul “Inginerie accesibila” si logo-ul recognoscibil. Rezultatul? Un brand romanesc care a convins si Europa.
Banca Transilvania a tinut linia dreapta: acelasi galben, acelasi zan in primii ani cu mesaj pentru antreprenorii romani, indiferent cine a condus marketingul. Rezultatul? Lider de piata.
Pe de alta parte, avem branduri romanesti care au schimbat totul la fiecare sezon si si-au diluat ADN-ul. Clientii s-au pierdut pe drum.
Capcana antreprenorilor si agentiilor
Antreprenorii cred ca publicul s-a saturat dupa trei postari cu acelasi slogan. Gresit. Tu te-ai saturat, publicul abia incepe sa observe.
Uitati-va la Altex. Acelasi nume, aceeasi promisiune, aceleasi culori, acelasi grafism utilizat in toate canalele: TV, digital, OOH.
Si mai e o capcana: agentiile care simt ca trebuie sa schimbe vizualurile ca sa arate ca muncesc. Dar consistenta bate noutatea, de fiecare data.
Cum eviti greselile in rebranding
-
Defineste cine esti ca brand: identitate vizuala si verbala (samanta brandului), un mesaj central si tine-te de el.
-
Repeta-l pana cand te saturi tu. Atunci publicul abia incepe sa-l prinda.
-
Creeaza un manual de brand. Oamenii din echipa vin si pleaca. Agentiile cu care lucrezi azi nu sunt aceleasi cu care vei lucra peste ani. Dar manualul ramane si pastreaza drumul drept.
Concluzie
Mere Exposure Effect nu e teorie de manual de psihologie. E arma secreta a brandurilor mari si lectia pe care multe businessuri locale o ignora.
Daca vrei ca brandul tau sa fie prima alegere, trebuie mai intai sa fie prima amintire. Exact ca shaormeria din colt – vezi de zece ori, o data tot intri.
👉 Vrei sa inveti cum sa aplici Mere Exposure Effect in rebrandingul tau? INOVEO te poate ajuta prin workshopuri dedicate. Descopera workshopurile de branding aici.