Lucrez de 20 de ani cu antreprenori si cu directorii lor de marketing.
Proiectele de branding sunt initiate si coordonate de departamentele de marketing. Marketingul are si nu are putere de decizie.
Are – acolo unde e sustinut de antreprenor sau de board. Unde nu e – munceste mult mai mult. Pentru campanii reusite, dar fara schimbare reala. Cu rebrandinguri frumoase, dar fara radacina.
Si asta nu e ceva romanesc.
Se intampla si la case mai mari in piete unde brandingul e la 100 de ani.
Strategia de brand nu e un document. E o decizie.
Cand intreb in audit un stakeholder intern „avem strategie de brand?”, multi raspund „da”. Dar daca intreb „pentru cine suntem?”, „ce ne face diferiti?”, „cum vrem sa fim perceputi?”, raspunsurile devin variate, multe, chiar confuze.
Unii cred ca e despre vizual. Altii despre campanii. Mai rar, cineva o leaga de business.
Ce NU e strategia de brand… sau nu doar:
Nu e un PDF cu valori.
Nu e un logo si un slogan.
Nu e un slide care ajunge in brieful de design.
Nu e despre „cum ne vedem noi”.
Si mai ales: nu e o „campanie de branding”. Pt ca e ca si cum ai spune „maraton de 100 de metri”. O campanie are un deadline. Brandingul nu se termina. Nu e un sprint. E o constructie vie, care cere consecventa si curaj.
Cand se prezinta?
Inainte de identitatea vizuala. Altfel, construiesti in gol. Dar atentie: nu e ceva ce se trimite pe email. Daca agentia cere intalnire fizica, e un semn bun – nu timp pierdut. Arata respect reciproc daca acolo e un partener adevarat sau cineva care a scris ceva si nu are timp de nici macar sa explice. Mailul e bun, dar e o comunicare unidirectionala. Citesti. Intelegi ce vrei. Deci, mailul e bun, dar nu pentru strategie.
Cum stii ca e buna?
Cand cineva din board spune „mi-a trecut un fior pe spate”.
Cand te intrerup si vad cum pot duce mai departe ideea in organizatie. In etapa de inductie. In planul de caroera al angajatilor. In selectia furnizorilor. In criteriile baza pentru KPI.
Cand CFO-ul lasa telefonul.
Si mai ales… cand, la prezentarea rutelor creative, decizia se ia pe loc – nu dupa ce ai sunat 2 prieteni si 1 verisor „care se pricepe la design”. Aud des in industrie ca “nu s-a luat decizia”. Daca strategia e buna, convinge. Iar antreprenorul prin definitia lui, va decide pe loc. Daca nu, ceeva nu merge.
De ce doare?
Pentru ca scoate la suprafata disonantele. Pentru ca uneori arata ca produsul / serviciul e depasit. Sau ca oamenii nu cred ce scrie pe site. Pentru ca atinge ego-uri si pune intrebari la care nu exista raspunsuri scurte.
Si totusi…
O strategie buna e ancora. In tumultul zilnic, e reperul care spune: „Asta suntem. In asta credem. Asa ne comportam. Aici mergem. Asta NU facem.”
Transforma comunicarea in cultura.
Designul in decizie.
Reputatia in valoare.
Sunt curioasa daca e ceva ce doar eu vad in munca mea de zi cu zi sau si voi, din pozitia de agentie de brand / creatie / freelancer, director de marketing, antreprenor. Imi puteti scrie aici dochita@inoveo.ro.
Daca da, poate ca trebuie sa tratam strategia de brand ca un brand in sine?! Cu tot tacamul: audit cu toti stakeholderii, platforma si comunicare coerenta catre decision-makers.