Vi s-a intamplat sa plecati de la o intalnire si sa apreciati pozitiv sediul companiei? Inseamna ca acea companie si-a facut temele in ceea ce priveste brandingul ambiental. Iar in ultima perioada aspectul biroului este un element important de care partenerii business tin cont atunci cand iau decizia cu cine sa lucreze. Printre proiectele de branding ambiental dezvoltate de agentia INOVEO le mentionam pe cele care s-au remarcat prin amplitudinea lor: Andu, Volksbank, Petrom City, Biofarm.
Un brand care se respecta nu isi limiteaza linia grafica la papetarie, brosuri sau website, ci alege sa se exprime si in mediul in care lucreaza angajatii, in birouri sau in spatii comerciale. Aceasta etapa este o continuare a identitatii vizuale prin semnalizarea existentei brandului respectiv in signalistica externa si interna. Exteriorul cladirii este la fel de important ca interiorul acesteia. Ambele trebuie sa fie aliniate si sa urmeze principiile de declinare a identitatii vizuale. Proiectele de design ambiental vizeaza personalizarea receptiei, a birourilor individuale, a salilor de meeting, a spatiilor comune de lucru sau de recreere si a spatiilor comerciale.
De exemplu, daca doresti sa creezi o anumita experienta luxury pentru clientii tai, e nevoie sa recreezi o atmosfera de lux. Intrebari precum – Ce gust are luxul? Suna ca? Te face sa te simti ca la? Ce gust are sunetul luxului? – sunt cele care ne ajuta sa construim aceasta experienta. Brandingul ambiental aliniaza valorile si mesajele de brand cu diferite elemente senzoriale (precum ar fi culoarea, gusturile si texturile) astfel incat sa ofere o experienta de brand convingătoare.
Brandingul ambiental se refera tocmai la transferul senzatiilor si este cel mai vizibil in sediul companiilor, dar nu se limiteaza la acestea.
Designul sau brandingul ambiental pe care il realizeaza o agentie de branding este diferit fata de cel realizat de un studio de design interior. Agentia de branding construieste conceptul si propune personalizarea sediului, de exemplu, in acord cu principiile de branding si de marketing, cu scopul de a atrage clientii si de a transforma mediul conectat brandului tau, intr-un canal de comunicare. Designul ambiental realizat de o echipa de arhitecti poate cuprinde conceptul de branding ambiental si recomandarile echipei de branding. De aceea, brandingul ambiental livrat de agentie trebuie sa fie baza pe care, ulterior, arhitectii construiesc experienta interioara.
In general, brandingul ambiental vizeaza brandingul pentru spatii de birouri si are implicatii de marketing astfel incat, aliniat cu identitatea brandului, poate aduce beneficii in raport cu partenerii, cu angajatii existenti sau potentiali sau cu clientii potentiali sau deja existenti.
Acest tip de branding este inspirat de sinestezie, o afectiune rara prin care stimularea unuia dintre cele cinci simturi duce la stimularea unui al doilea simt. De exemplu, sinesteticii pot vedea culori și experimenta sunete sau pot gusta anumite arome și pot experimenta sunete. A fost atribuita unor artiști precum Wassily Kandinsky sau muzicieni precum Jimi Hendrix, iar inspiratia acestora a venit, adese, din sinestezie.
Cercetatorii si expertii in branding au luat in considerare modul in care un astfel de fenomen poate inspira proiectarea experientelor pentru audientele unui brand. Acestea se pot manifesta subtil – de exemplu metaforic – ca in liniile curcubeului din „Taste the Rainbow” al lui Skittles, fie sub forma fizica, de asociatii crossmodale, intre forme ascutite si carbonatare, asa cum este steaua rosie a lui San Pellegrino. Brandingul ambiental valorifica marketingul sinestezic pentru a proiecta experiente.
Scopul si valorile unei organizatii sunt demonstrate, comunicate si manifestate in mod constant in toate punctele de contact cu audientele tale. Acestea includ mediul la locul de munca, dar si aparitiile mass-media, marketingul, reclamele sau vizualurile din social media. Prin urmare, brandingul ambiental poate fi, intr-un fel sau altul, considerat parte a mixului media pentru branduri gratie capacitatii sale de a spori reputatia companiei in randul angajatilor, clientilor si investitorilor.
In era digitala, mai ales intr-un moment in care o mare parte din activitate este realizata remote, brandingul ambiental si-a reconfigurat functiile. Desi o identitate de brand tangibila ramane piatra de temelie a oricarei strategii bune de marketing, nu este suficient sa te bazezi doar pe experiente digitale. Experientele fizice lasa o impresie mai durabila si ofera o oportunitate mai personala de a ajunge la consumatori. De aceea, astazi, mai mult ca oricand, este cruciala alinierea unui brand fizic cu dimensiunile digitale si experientiale.
Branding ambiental pentru exterior
Semnalistica exterioara este, de obicei, primul element vizual cu care cineva va intra in contact atunci cand vine vorba de brandul tau. Ceea ce afisezi la exterior, indiferent in ce industrie te afli, va crea acea prima impresie vitala si va oferi o perspectiva asupra brandului tau.
Brandingul ambiental pentru exterior face intocmai acest lucru: prin acesta ne asiguram ca exteriorul sediului tau de companie oglindeste, in mod eficient, brandul. In aceasta categorie intra semnalistica sub forma de litere volumetrice si luminoase, aplicatiile pentru ferestre, bannerele sau intregi experiente senzoriale care urmaresc sa uimeasca, sa farmece si sa produca o interactiune memorabila si placuta intre brandul tau si audintele sale. Brandingul ambiental are si un rol functional de generare a notorietatii: trecand pe langa cladire, stiu ca acolo isi are sediu brandul respectiv. A nu se confunda, insa, cu literele de pe cladiri care au rol pur de reclama si care de cele mai multe ori sunt amplasate in zonele de trafic intens (Piata Victoriei).
Branding ambiental pentru interior
Experientele fizice sunt sinonime cu o impresia durabila si reprezinta o oportunitate mai personala de a ajunge la consumatori. Companiile nu ar trebui sa uite de puterea primei impresii atunci cand le treci pragul, mai ales in era digitala. Pe masura ce viata este din ce în ce mai digitalizata si automatizata, fizicul si tangibilul pot deveni mai valoroase atunci cand incerci sa iesi in evidenta. Desi cea mai mare parte a activitatii este realizata astazi online, totusi marile decizii de business sunt luate fata in fata. Brandingul pentru interior ramane un punct esential in construirea reputatiei si ajuta, in continuare, la impresia lasata clientilor, investitorilor si recrutilor.
Brandingul ambiental pentru interior reprezinta articulari incredibile, fizice si de mediu ale scopului si valorilor unui brand. De exemplu, misiunea Apple include idei legate de simplitate si trans-inovatie, toate evidente in proiectarea birourilor si a magazinelor lor. La Facebook, forta brandingului ambiental este evidenta si utilizata intr-un mod neortodox si poate usor amenintator. In campusul californian al titanului in social media, brandingul Facebook este punctul central cu un element particular – Facebook a pastrat la iesire semnalistica de brand a ocupantului anterior, Sun Microsystems, folosita ca un memento constant al echilibrului dintre castigatorii si invinsii din industrie, un memento destul de direct pentru angajati asupra nevoii de a ramane concentrat.
Sistemele de orientare / Way finding
Un rol major il are functionalitatea brandingului ambiental pentru ca poate facilita capacitatea de a gasi un birou sau altul. Acestea sunt, deopotriva importante, in cladirile de business sau in fabrici precum si in cladirile comerciale (de exemplu, in mall-uri). Nu vi s-a intamplat sa nu mai stiti unde ati parcat masina? Acesta este motivul pentru care se folosesc sisteme de culori diferite si numerotari ale parcarilor sau chiar ale interioarelor din mall-uri. Un brand prietenos pune accent pe acest aspect si face intreaga vizita sa fie placuta… sau dimpotriva, sa nu-ti mai vina sa te intorci pentru ca ti-ai prins urechile in gasirea liftului, a unuia dintre magazine in mall sau chiar a masinii din parcare.
Aceasta etapa este o continuare a identitatii vizuale prin semnalizarea existentei brandului respectiv in signalistica externa si interna. Exteriorul cladirii este la fel de important ca interiorul acesteia. Ambele trebuie sa fie aliniate si sa urmeze principiile de declinare a identitatii vizuale.
Analiza initiala si research
Identificam uzanta si trendurile din categorie, dezvoltam interviuri individuale interne si externe, tragem concluzii si propunem un set de recomandari.
Stabilirea conceptului
Dezvoltam rutele creative, posibile schite si o planificare generala a modului in care conceptul poate fi implementat, tinand cont de informatiile extrase din etapa anterioara.
Prezentarea
Prezentam rutele creative pesoanei de decizie.