Scris de Dochita Zenoveiov

Primul sponsor roman in F1

Vineri am fost la @ZF.live sa vorbesc despre stirea saptamanii: “Bitdefender devine primul sponsor roman in Formula 1”. Reiau cateva idei legate de sponsorizare pe care le-am exprimat sau am vrut sa le exprim in live si care sunt de mare interes pentru antreprenori si departamentele lor de marketing.

Sponsorizarea include doua parti: sponsorul si sponsorizatul. Pentru o sponsorizare de success, ambele parti trebuie sa inteleaga: linkurile care se construiesc in parteneriat, parghiile care intra in functiune si activarile de marketing de care beneficiaza partile.

Principalele obiective pe care le poate atinge brandul care sponsorizeaza ar putea fi:

  1. cresterea accelerata a notorietatii brandului prin faptul ca te asociezi cu niste branduri top of mind si din clasa high-end
  2. imbunatatirea imaginii brandului prin transfer de brand equity dinspre Ferrari si Formula 1 spre Bitdefender
  3. accesul la o elita a businessului modial – in loja se semneaza contractele, iar audienta de aici e una de top
  4. cresterea stimei interne a companiei
  5. cresterea vanzarilor prin penetrare geografica si cresterea cotei de piata – evident, cu un efort sustinut din partea echipelor de vanzari si nu peste noapte.

Strategia de sponsorizare aduce beneficii legate in mod exceptional de transferul de brand equity dinspre Ferrari F1 spre brandul care sponsorizeaza, Bitdefender.

Multe persoane din marketing sunt de sex feminin pentru care culoarea e cel mai important atribut al unei masini. E valabil in special pentru mine, asadar, Formula 1 pe intelesul tuturor…

Formula 1 pe intelesul tuturor. Este o competitie de top in motor sport. Participa 10 echipe cu cate 2 monoposturi, respectiv 2 piloti. Brandurile participante sunt: Mercedes, Red Bull, Ferrari, McLaren, Alpine, Alpha Tauri, Aston Martin, Williams, Alfa Romeo, Haas. Suportul echipei tehnice este foarte important. De sinergia motor – pilot – echipa – sincronizarea echipei depind succesul in circuit. Campionatul Mondial de F1 are intre 20 si 22 de competitii care incep in martie numite Grand Prix-uri. Ele se desfasoara prin rotatie in diferite orase mari din lume care au circuite validate. Compania americana Liberty Media care detine Formula 1 intentioneaza inchiderea unor circuite din Europa (Monaco, de exemplu), mutandu-le in SUA. Lungimea unui circuit variaza in kilometri, pe parcursul unei competitii se fac intre 50 si 70 de tururi. Competitia se desfasoara pe parcursul a 3 zile: vineri – antrenamente, sambata – calificari, duminica – competitia. Prima zi este transmisa cel mult online, celelalte fiind televizate si avand o audienta globala.

Ferrari F1 este una din cele ravnite dintre cele 10 echipe participante. Principalele atribute ale brandului sunt: viteza, performanta, excelenta, tehnologia si inovatia.  Evident, ca in orice sport, preferintele fanilor se impart intre echipe, iar criteriile de alegere depind, atat de vocatia si performantele pilotului, dar si de tehnologia si inovatiile aduse motorului. Ferrari mai produce si motorul pentru echipa Haas si Alfa Romeo.

Asadar, viteza si performanta vor fi principalele atribute pe care le va castiga Bidefender. Dar aceste 2 atribute le putem identifica la orice alta competitie sportiva de top din fotbal, tenis, inot sau canotaj. Fotbalul chiar are o vizibilitate mult mai mare pentru ca este un sport de echipa placut de mase. Insa ceea ce are Formula 1 si nu o au celelalte competitii sunt excelenta in tehnologie si inovatie. Iar pentru Bitdefender acestea sunt relevante. In plus excelenta si performanta in F1 se refera, atat la pilot si echipa din spatele acestuia, cat si la tehnologia motorului si inovatiile, care aici se testeaza si apar abia in 7, 10 ani pe strazi.

Pentru ce branduri este potrivita strategia de sponsorizare?

Pentru companii din B2B pentru care publicitatea clasica nu este o solutie, companii care activeaza in industria grea, in tehnologie, in fintech.
Pentru companii din B2C din segmentul high end luxury lichide si care isi doresc publicul pe care il are Formula 1.

Astazi Bitdefender este singurul brand romanesc in F1… dar mereu va fi primul. De ce e important sa fii primul? Pentru ca “primul” inseamna inainte de toate curaj si include si ideea de “singurul” pana va aparea un nou brand romanesc care ii va lua exemplul. Curajul poate fi un atribut pe care clientii Bitdefender l-ar putea aprecia, indirect si nedeclarativ. Singurul poti fi doar temporar. Sa fie Uipath cel care il face pe Bitdefender primul si nu singurul?

Avantajele sponsorizarii

  1. Valorificarea brand equity-ului brandului sponsorizat
  2. Indirect si intr-o masura mai mica, dar totusi existenta, valorificarea brand equity-ului celorlalte branduri sponsor (Shell, Richard Mille – un brand de ceasuri elvetiene high-end care face ceasurile pentru Nadal si a caror valoare per unit pleaca de la 500k eur, Amazon Web Services; vezi lista completa mai jos.)
  3. Cresterea sporita a notorietatii
  4. Cresterea reputatiei
  5. Siguranta si securitate
  6. Eficacitate sporita in marketing
  7. Costuri reduse prin activari comune
  8. Girare de catre brandul sponsorizat.

Dezavantajele sponsorizarii: eventualele efecte ale unui PR negativ din partea brandului sponsorizat (a se vedea PR-ul negativ din jurul actionarului echipei Force India si evolutia modificarilor echipei si a sponsorilor).

Ce e mai potrivit sa alegi: publicitate, sponsorizare sau mixul? Nu exista un raspuns simplu intrucat depinde de categoria din care face parte brandul tau, platforma ta de brand, competentele tale si de obiectivele pe care ti le-ai propus.

Publicitatea este superioara sponsorizarii pentru urmatoarele argumente: control in alegerea mesajului si a modalitatii de transmitere, audienta si livrare targetate, poate sa garanteze reach, usurinta in monitorizare si evaluare.

Superioritatea strategiei de sponsorizare consta in: credibilitate, imagine, prestigiu, stima culturii interne, oportunitati de crestere a vanzarilor, acces la o audienta live.

Sponsorizarea F1 este dificil, dar nu imposibil de evaluat.

Audienta medie in ultimele sezoane a Grand Prix-ului a crescut sesizabil de la an la an. De exemplu audienta TV a circuitului de la Abu Dhabi in 2021 a fost de 108.7 milioane de telespectatori, +29% fata de audienta aceluiasi circuit in 2020. Ea a crescut an de an datorita cresterii dinamicii competitiei, a cresterii interesului F1 in special in randul tarilor care au piloti (Tarile de Jos, Spania, UK) sau datorita aparitiei a noi orase pe harta competitionala – USA (unde Grand Prix-ului de la Austin i s-au adaugat cele din Miami si Las Vegas, cel mai probabil datorita intereselor Liberty Media). Audientei TV i se adauga si audienta digitala intrucat antrenamentele zilei de vineri se transmite doar online.

De asemenea brandul sponsor beneficiaza de expunere nu doar pe durata evenimentului, ci si inaintea lui, activarile live din cadrul evenimentului si expunerea de dupa (intalniri cu pilotii, vizite la fabrica, speech-uri motivationale livrate de catre piloti angajatilor companiei sponsor). In functie de pachetul negociat brandul care sponsorizeaza poate sa beneficieze de asocierea cu brandul sponsorizat pe toate materialele sale: website, semnatura de email, ambalaje, spoturi publicitare, in comunicare in general si PR fantastic de subiect.

Pachetele de expunere pe an la F1 pleaca de la 500k de euro pentru un pachet minor, continua cu 1 milion de euro pentru expunerea pe monopost, urca la 3—5 milioane de euro pentru expunerea pe monopost si pe echipamentul echipei (combinezon, casca pilot si echipament echipa) si pot atinge maxime bugete intre 20-50 de linioane de euro pe ani. La 300 de milioane de euro pe 5 ani s-a ridicat bugetul Petronas-Mercedes, reinnoit recent.

Conform zf.ro, logo-ul Bitdefender va fi afisat pe castile pilotilor Ferrari precum şi pe cele 2 monoposturi F1-75 conduse de Charles Leclerc si Carlos Sainz Jr. Companiile se vor implica, de asemenea, in activitati de marketing, inclusiv intalniri private cu pilotii echipei Ferrari si cu membrii echipei tehnice, tururi ale fabricii, acces la boxe si alte activitati exclusive. In plus, Ferrari va explora si evalua produsele si serviciile de securitate cibernetica Bitdefender pentru a le include in activitatea sa. Bidefender a ajuns in 2021 la o cifra de afaceri de 1,08 mld. lei (220,4 milioane de euro), in creştere cu 25% fata de anul precedent.

Bitdefender apare ca sponsor al Scuderia Ferrari F1 alaturi de sponsorii tehnici si non-tehnici precum: Shell, Santander, Velas, Snapdragon, Ray-Ban, Amazon Web Services, Richard Mille, Ceva Logistics, Mission Winnow, Estrella Galicia, Palantir, OMR, Puma, RadioBook, VistaJet, Giorgio Armani, Riva, FRECCIAROSSA, Manpower Group, Techno Gym, Iveco, Mahle, Pirelli, SKF, NGK Spark Plugs, Brembo, Bell Helmets, Riedel, Garrett, OHLINS, Sabelt.

Alte subiecte care v-ar interesa: Tipologii de sponsorizari. Cum se alege sponsorizarea? Pe cine sa sponsorizez? Cum se monitorizeaza sponsorizarea? Ce evenimente se pot sponsoriza in functie de platforma de brand?

Multumesc, Sorin Paslaru pentru invitatia la ZF.Live.

Multumiri colegilor INOVEO, fostilor colegi de la Gazeta Sporturilor, in mod special expertei @Luminita Paul. Multumiri formula1.com. Si voua, celor care ati ajuns cu lectura pana aici.

Photo creds to: Bitdefender

Nota: acest material reflecta opinia INOVEO in legatura cu topicul de mai sus; poate sa contina si aspecte subiective pe care autorul le-a experimentat pe parcursului sau profesional sau aspecte subiective culese pe parcursul documentarii pentru acest material.

#bitdefender #ferari #ferrarif1 #scuderiferrari #formula1 #f1 #sponsor #sponsorizare #obiectivesponsorizare #avantajesponsorizare #dezavantajesponsorizare #sponsorship #strategie #zflive #inoveo #gazetasporturilor #gsp #luminitapaul

Brandul tau vrea sa fie INOVat?

    INSCRIE-TE ACUM