Scris de Catinca Radu

Arhitectura de brand

Ce este arhitectura de brand?

Pe scurt, arhitectura de brand se ocupa cu gestionarea perceptiilor.

Este tehnica folosita in strategia de branding pentru a organiza si structura portofoliul unei companii. Acesta poate include produse, servicii, divizii sau companii cu activitate individuala. Arhitectura de brand ilustreaza cum sunt organizate subbrandurile si relatiile dintre ele si brandul mama. Diferenta din arhitectura de brand si organizarea companiei este ca prima are in centrul atentiei clientul, iar a doua are in centrul atentiei organizatia. Cu alte cuvinte, arhitectura de brand il ajuta pe client sa ajunga usor la brandul pe care il doreste.

In functie de companie si portofoliu, arhitectura de brand poate fi necesara inca de la inceputul crearii brandului. In cele mai multe cazuri, aceasta devine chiar esentiala atunci cand o companie evolueaza, isi mareste portofoliul, iar brandul incepe sa isi piarda din claritate (de exemplu sa activeze in mai multe industrii sau pe mai multe paliere de pozitionare/pret) si sa devina confuz pentru clienti. Pentru o companie cu produse si servicii diferite care nu foloseste arhitectura de brand este mult mai greu sa ocupe un loc distinct in mintea audientelor sale si sa gestioneze perceptiile pe care le creeaza.

Ce beneficii are arhitectura de brand?

Arhitectura de brand poate ajuta la:
– segmentarea audientelor
– claritatea pozitionarii, obiectivelor, serviciilor/produselor oferite – atat extern, cat si intern
– comunicarea targetata si eficientizarea costurilor pentru marketing
– cross-selling – prin care se poate comunica valoarea solutiilor combinate si cum se completeaza reciproc
– brand awareness

Tipuri de arhitectura de brand

Cele mai folosite 3 tipuri de arhitectura de brand sunt:
– de tip monolit – este sistemul in care se foloseste:

  • pentru toate subbrandurile numele si logo-ul brandului mama (ex. Samsung, Daewoo – de regula branduri de origine coreeana sau japoneza); pe multe dintre ele noi, europenii, le stim doar din prisma unei singure divizii (Samsung – electronice sau Daewoo – initial il stiam doar pe segmentul de autoturisme), insa la ele acasa acestea activeaza pe mai multe industrii sub un singur nume)
  • pentru toate subbrandurile numele si logo-ul brandului mama alaturi de un descriptor specific subbrandului sau branded house (ex. FedEx – brand mama; FedEx Services si FedEx Freight – subbranduri)
  • – endorsat (endorsed) – este sistemul in care brandul mama endorseaza subbrandurile (ex. Ralph Lauren – brand mama; Polo by Ralph Lauren – subbrand)
    – portofoliu de branduri (house of brands) – este sistemul in care subbrandurile au identitati si pozitionari separate, brandul mama nefiind evidentiat (ex. brand mama – Unilever; Dove, Rexona, Lipton, Knorr – subbranduri; motivul de a folosi o astfel de arhitectura de brand este de a achizitiona cota de piata uneori cu branduri competitoare pe acelasi segment)

    In teorie lucrurile sunt mai simple. Insa si aici putem observa ca anumite exemple practice prinse in carti de business din anii 1990 sau din 2000 nu mai sunt relevante astazi pentru ca arhitectura de brand este parte din strategia de dezvoltare a companiilor. Acestea cumpara sau vand branduri pentru a-si securiza cota de piata sau pentru a se focusa doar pentru un anumit segment. De aceea arhitectura de brand este strans legata de evolutia companiilor si trebuie sa citim in cheia care trebuie atunci cand analizam aceste modele (obiectivul companiei, pozitia in piata, contextul).

    Desigur, companiile sunt variate si au nevoie de solutii personalizate, pe care o agentie de branding le poate furniza. In procesul de realizare a arhitecturii de brand este nevoie de o agentie care sa puna intrebarile corecte, sa analizeze competitorii si sa gaseasca repere de la care poate extrage informatii importante. Pe baza tuturor acestor informatii, agentia face recomandari strategice si realizeaza o arhitectura de brand relevanta pentru companie/brand.

    Daca vrei sa afli despre cum arhitectura de brand potrivita iti poate ajuta businessul, te asteptam la noi ca sa povestim mai multe. Solicita o intalnire pe hello@inoveo.ro.

    Mai multe articole

    Dochita Zenoveiov a scris

    Touchpoints Workshop

    Brandingul nu e doar numele si logo-ul. Este si despre touchpointuri. Saptamana trecuta un prospect mi-a dezvaluit ca s-a intalnit cu noi doar pentru ca un fost client de-al nostru a insistat sa ne cunoasca, [...]

    Citeste tot articolul from Arhitectura de brand

    Citeste tot articolul

    Dochita Zenoveiov a scris

    Nume evocativ

    Cum isi construiesc asiaticii strategia de #naming. Cum isi aleg numele. Sa luam exemplul Samsung. E un nume descriptiv, evocativ sau abstract? Lee Byung-chull, fondatorul Samsung, a urmat cursurile Universitatii Waseda din Tokyo, Japonia, dar [...]

    Citeste tot articolul from Arhitectura de brand

    Citeste tot articolul

    Dochita Zenoveiov a scris

    Customer Journey Workshop

    Acesta se refera la toate interactiunile si etapele prin care trece un client in timp ce interactioneaza cu un brand. Customer Journey-ul include toate punctele de contact si canalele prin care un client vine in [...]

    Citeste tot articolul from Arhitectura de brand

    Citeste tot articolul

    Dochita Zenoveiov a scris

    Customer experience

    Saptamana trecuta m-a rugat un partener sa fac un workshop de brand cu echipa sa si cred ca a sosit momentul sa vorbesc despre workshopurile pe care le facem pentru ca sunt diverse, au obiective [...]

    Citeste tot articolul from Arhitectura de brand

    Citeste tot articolul