Manualul de brand, Brand book, Brand guidelines, Brand standards sau Style Guide este acel document oficial de manifestare a identitatii vizuale, un ghid de folosire al logo-ului, un set de reguli bine stabilit de pozitionare, de relationare si de comunicare a intregii identitati in zona lui proprie de interes. Dupa caz, acelasi brand poate comunica si se poate manifesta diferit pe mai multe zone de interes bine stabilite. Totul se face reglementat si bine explicat, argumentat.
Manualul de brand este un material de comunicare ce contine tot ce trebuie sa stie un client, partener, furnizor sau angajat, actual sau potential despre identitatea vizuala a brandului.
Manualul poate fi axat pe partea de design, zone cromatice, typography, cat si pe modul si tipul de comunicare atat catre interiorul cat si exteriorul brandului. Un manual bun le contine pe toate.
Etapizarea unui manual de brand:
1. Prezentarea si relationarea clara a logo-ului cu restul elementelor identitatii vizuale.
O identitate bine construita, clara si corect argumentata creeaza un brand solid in timp.
Nu va exista niciun dubiu de cum se va prezenta si cum va relationa respectivul logo.
Lipsa unui manual si al setului de reguli de folosire va crea haos in exprimarea vizuala a logo-ului si a intregii identitatii vizuale.
2. Paleta cromatica. Un brand bine definit are paleta lui cromatica argumentata si justificata.
Va putea fi recognoscibil in ochii consumatorului prin simpla prezenta a culorii, a culorilor sau a combinatiei dintre ele. Raportul dintre ele poate fi de asemenea un criteriu de diferentiere si de recunoastere.
Nereglementarea zonei cromatice scade din unicitatea, recunoasterea si notorietatea brandului.
3. Familia de fonturi. Tipul de litera folosit aduce ordine si acuratete in exprimarea scrisa si cea vizuala.
Folosirea tipului de litera corect in functie de zona de exprimare a identitatii aduce o vizibilitate clara a informatiei, creeaza o identitate, o unitate si poate chiar unicitate. Foarte importanta este reglementarea si desfasurarea textului in relatia cu layout-ul.
Folosirea mai multor tipuri de fonturi decat cele necesare, mai multor marimi si pozitionari in layout rezulta o dezordine vizuala ce afecteaza exprimarea identitatii.
4. Layout. Orice brand trebuie sa aiba un layout bine definit si bine construit.
Un set de reguli de compozitie, un raport clar intre zona de fotografie sau ilustratie (dupa caz) si zona de informatie sunt absolut necesare.
Absenta unui layout coerent, unitar, usor recognoscibil si bine structurat dilueaza foarte mult din increderea pe care o poate avea cel care interactioneaza vizual direct sau indirect cu brandul in cauza.
5. Imageria. Stilul fotografic folosit de brand are rolul de a defini un mod diferit de manifestare vizuala a brandului, cat si cel de asociere cu acesta.
Un stil de fotografie se poate diferentia de un altul atat din punct de vedere rational – vizual (cromatic/compozitional) si din punct de vedere emotional (ce sentiment, traire poate induce fotografia respectiva).
Lipsa unui stil fotografic, compozitional, cromatic si emotional il poate deruta pe cel ce interactioneaza cu brandul si chiar poate face asocieri nedorite cu alte branduri.
6. Iconografia. Un set de iconuri, pictograme, semne si simboluri distinctive are rolul de a facilita exprimarea si simplifica informatia.
In era digitala acesta este un “must”, nu un “nice to have”.
Iconografia este utila in mediile de comunicare unde spatiu disponibil nu este suficient.
Absenta stilului iconografic ingreuneaza accesarea informatiei si, mai grav, indeparteaza cititorul.
7. Supergrafic-ul. Este, alaturi de logo, elementul vizual care face diferenta.
Un supergrafic bine construit completeaza identitatea vizuala a brandului si poate fi el singur prezent acolo unde logo-ul nu poate fi folosit. Are rol de asociere cu brandul. Poate fi derivat din logo sau poate fi complementar cu acesta.
Absenta supergraficului stirbeste din imaginea unui brand. Poate da senzatia de neterminat si nedefinit.
In concluzie un brand trebuie sa aiba propria manifestare si desfasurare, propriul stil grafic, cromatic, fotografic si iconografic. Lipsa oricarui aspect de mai sus, nu face decat sa duca brandul intr-o zona de anonimat, fiind incapabil ca brand sa se diferentieze si sa se exprime coerent si consecvent.
Autor: Victor Calomfir – Brand Designer INOVEO